که به کشته شدن برتا کاسرس?

یک زندگی از مقاومت و سرکوب در سال 2015 هندوراس فعال برتا کاسرس برنده جایزه گلدمن بالاترین افتخار بین المللی ا

توسط NEWSATROPAT در 13 خرداد 1399

یک زندگی از مقاومت و سرکوب

در سال 2015 هندوراس فعال برتا کاسرس برنده جایزه گلدمن بالاترین افتخار بین المللی است که می تواند عطا به یک مدافع محیط زیست. هنگامی که یک محقق از جایزه کمیته به دیدار او آمد در تگوسیگالپا او از او پرسید که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر او قبل از او موفق به دریافت جایزه یک سوال بدون گیرنده تا به حال خواسته قبل از.

او ترس بی پایه نبوده است. Cáceres به قتل رسید در 2 مارس سال 2016 کشته در خانههای ییلاقی در لا اسپرانزا در غرب این کشور آمریکای مرکزی.

Cáceres بود کاریزماتیک رهبر COPINH یک سازمان بومی که با هم به ارمغان آورد Lenca مردم در هندوراس به دفاع از Gualcarque رودخانه برابر بین المللی-تامین برق آبی سد پروژه, Agua Zarca.

در کتاب جدید خود – که به کشته شدن برتا کاسرس – روزنامه نگار نینا لاخانی می رود بیشتر از به سادگی با گفتن داستان از یک زن و دفاع از جامعه در برابر پروژه سد: "او خیلی بیشتر از آن چرا که او همیشه درک محلی در مبارزات سیاسی و ژئوپولیتیک شرایط است."

نه Cáceres' مبارزه با گسترش فراتر از او کوچک در گوشه ای از جهان و به عنوان یک پاره در برابر نئولیبرالی مدل توسعه اقتصادی و فساد و خشونت آنها را تبلیغ – به طور گسترده تر.

که به کشته شدن برتا کاسرس شرح زندگی و مرگ یک مدافع محیط زیست است که کمک به احیای هندوراس' جنبش های اجتماعی. بررسی اسناد و مدارک Cáceres' دخالت در FMLN در ال سالوادور او مقاومت در برابر اصلاحات نئو لیبرالی و اعتراض 2009 کودتا علیه رئیس جمهور سابق هندوراس. آن را به کنکاش در جزئیات خود را خونسرد قتل و پس از آن طولانی و پیچیده آزمایشی است که به دنبال.

Untangling یک گره کور

در تنها مصاحبه ای که نینا لاخانی تا به حال با Cáceres در او و مادرش خانه در سال 2013 دومی روشن بود که او یک هدف است. او گفت لاخانی او می دانست که او در معرض خطر است. "هنگامی که آنها می خواهند برای کشتن من آنها آن را انجام دهد."

تهدید و اذیت و آزار بودند امری عادی در سال قبل از او درگذشت. Cáceres غلبه ترس خود را, اما و ادامه داد: بسیج جامعه خود را در برابر کسانی که به دنبال سلب مالکیت و نابود کردن زمین و آب در آشکار و بی اعتنایی از سازمان بین المللی کار کنوانسیون 169.

لاخانی کتاب دقت unpicks یک گره کور از فساد و مصونیت از مجازات و خشونت نشان می دهد که چگونه به مبارزه با سد است که عمیقا ریشه در تاریخی پویایی قدرت در هندوراس.

او جزئیات دخالت هندوراس اقتصادی نخبگان نهادهای بین المللی مانند بانک جهانی گروه بالا رتبه بندی سیاستمداران خشونت قاچاقچیان مواد مخدر و قاتل و نظامی آمریکا در معاملات مشکوک که تحکیم قدرت و پول در دست چند کوچک.

Cáceres' مبارزه برای جامعه' قلمرو لزوما درگیر مبارزه با این بازیگران است. در واقع به عنوان یک مصاحبه شونده گفته لاخانی: "برتا غیر قابل قبول بود به نخبگان که قدرت او را به چالش کشیده است."

گزارش با صداقت

این کتاب نوشته شده است ملاحظه; لاخانی گزارش شامل صدای بلند بازیگران از کاراکتر ها از یک بیوه campesina به رییس جمهور مانوئل زلایا از برتا را فعال دوستان و همکاران به مردان متهم به قتل او.

او را با وجود خطر شخصی.

در سال 2016 لاخانی چاپ مقاله در گاردین که در آن او در معرض که Cáceres' نام شده در hitlist هندوراس واحد نظامی آموزش دیده توسط نیروهای ویژه ایالات متحده. به هندوراس وزیر دفاع عموم منتشر عکس او را متهم کرده که او از دروغ اهانت نظامی و هندوراس سفیر در لندن رسما درخواست استرداد از داستان است. سفیر آمریکا در هندوراس گام خود را برای بی اعتبار ساختن او به خصوص آنجا که او داستان مرتبط Cáceres' قاتلان را به ما آموزش نظامی.

در سال 2018 در حالی که گزارش trial – تنها روزنامه نگار خارجی به انجام این کار -- او به دروغ و علنا متهم لینک کلیک کنید برای شناخته شده قاچاقچیان مواد مخدر و گروه های شبه نظامی و "با استفاده از روزنامه نگاری به عنوان یک جبهه برای برانگیختن شورش خشونت آمیز و کمک به جرایم سازمان یافته است."

هندوراس است که در میان خطرناک ترین کشورهای جهان برای روزنامه نگاران و برای زنان است. این کتاب در نتیجه به عنوان یک عهد به لاخانی تعهد به زبان حقیقت به قدرت با وجود خطرات شخصی او تا به حال به اجرا در سفارش به انجام آن است.

چه این کتاب به ما بگویید در مورد محیط زیست عدالت ؟

یک تاپیک زد که در تمام کتاب بافندگی با هم دهه سابقه سوال از عدالت است.

در دسامبر 2018, هندوراس دادگاه حکم داد که Cáceres' قتل شده بود به دستور مدیران در DESA – سد شرکت او در حال مبارزه با زمانی که او کشته شد – به دلیل ضرر و زیان این پروژه متحمل شده بود با توجه به COPINH تظاهرات.

کتاب به پایان می رسد با هفت مرد بودن متهم و محکوم به دخالت خود را در قتل او. در سراسر کتاب این لاخانی ما می پرسد یک سوال مهم در مورد اینکه آیا عدالت بود و در واقع خدمت کرده است. پس Cáceres " قتل حداقل بیست و چهار دیگر زمین-حقوق محیط زیست و فعالان کشته شده اند در هندوراس. فساد همچنان ادامه دارد, شرکت قدرت نامحدود و مصونیت از مجازات حاکم است.

از همه مهمتر کتاب نمی تمرکز بر Cáceres در مفرد هویت به عنوان یک مدافع محیط زیست. بلکه لاخانی روشن است که موقعیت خود را به عنوان یک زن و یک فرد بومی بود و یک عامل مهم در قتل او. با وجود تهدید به مرگ و آزار و اذیت جنسی, Cáceres حاضر به سکوت. در یک کشور توسط اداره قوانین مردانگیاین است که یک راه قابل قبول برای یک زن به رفتار یکی از دوستان نزدیک او به طبقه بندی قتل او به عنوان یک "سیاسی جنسیتی."

سوال دادگستری – برای مدافعان محیط زیست برای زنان و برای مردم بومی – که مربوط به سوال از power: "حقیقت شجاعت... و شجاعت به معنی مبارزه در وجود یک ترس است."

به عنوان آنها در زمان ایستادن پس از محاکمه برتا کاسرس' دختران برجسته چگونه مادر خود را مبارزه زندگی و چگونگی آن است تا همه ما را به ادامه برتا مبارزه برای بیشتر راست فقط و وقار جهان است. در نوشتن این کتاب لاخانی به معنی کمک به این هدف است.

که به کشته شدن برتا کاسرس: سدهای جوخه های مرگ و بومی مدافع نبرد برای سیاره توسط نینا لاخانی (Verso, 2020) در دسترس است از 2 ژوئن.



tinyurlis.gdu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن