استانداردهای اساسی تولید ناودانی

ناودانی ها نیز همانند سایر مقاطع فولادی پر اهمیت موجود در بازار آهن آلات کشور دارای استاندارد های تولید متفا

توسط NEWSATROPAT در 27 شهریور 1401

ناودانی ها نیز همانند سایر مقاطع فولادی پر اهمیت موجود در بازار آهن آلات کشور دارای استاندارد های تولید متفاوتی می باشند که رعایت این استاندارد ها در چرخه تولید کارخانجات باعث ساخت ناودانی هایی با کیفیت جهانی خواهد شد. رعایت این اصول از سوی تولید کنندگان برتر این حوزه امری ضروری به شمار رفته و حتما باید برای کسب تاییدیه های لازم از این استاندارد ها که در ادامه به آن ها خواهیم پردات، باید استفاده شود.

ناودانی طبق استاندارد (DIN 1026-1 (DIEN 10279 و استانداردهای 3434 اوکراین تولید میشود. به دلیل رعایت استانداردهای جدول اشتال است از بهترین و باکیفیت ترین نوع ناودانی ها است. ناودانی سبک وزنی پایین تر از وزن ذکر شده در جدول اشتال دارد. تامین کننده مقاطع فولادی و لوله ورق و تیراهن و نبشی و ناودانی و پروفیل می باشد.

امروزه با پیشرفت صنعت معماری، مصنوعات فولادی به طور گسترده در ساخت و ساز ساختمان ها استفاده می شود. یکی از پرمصرف ترین محصولات فولادی در صنعت ساختمان، ناودانی است و این سازه فولادی از محبوبیت خاصی برخوردار است. ناودانی صنعتی و ساختمانی پروفیلی شبیه U انگلیسی از نظر شکل هندسی است و مقطعی شناخته شده در بازار آهن محسوب می شود.

سطح مقطع ناودانی از یک بدنه به صورت افقی و دو بال به صورت عمودی تشکیل شده است، توجه داشته باشید که گوشه های داخلی سطح مقطع پروفیل ناودانی گرد است و انواع ناودانی ها با توجه به نوع و کاربرد آنها در ابعاد مختلف طراحی شده است. اندازه ها می گویند این ویژگی ها نقش زیادی در تعیین قیمت و وزن آنها دارد و خریداران باید به این نکات در هنگام خرید ناودانی توجه کافی داشته باشند.

استانداردهای ناودانی

به جهت کامل کردن قضیه انواع استانداردهای ناودانی و کاربرد آنها در صنایع مختلف، پس از معرفی انواع ناودانی به استانداردهای آنها می پردازیم و در ابتدا گفتیم که دو نوع شکل ناودانی داریم: U شکل و C شکل که هر کدام از این اشکال های ناودانی دارای کاربری ها و استفاده های مختلف در صنایع می باشند.

ناودانی های داخلی دارای دو استاندارد هستند که عبارتند از: UPN و UPE که قرار گرفتن این بال ها در ناودانی ها منجر به یک سری تفاوت در کاربرد و ویژگی های آن می شود.

استاندارد UPE ارائه شده مربوط به گل میخ C شکل است که بال های آن موازی هستند و استاندارد دیگر UPN برای گل میخ هایی که بال های مخروطی دارند و شکل آنها U است مناسب است و همچنین نام دیگر گل میخ UPN نیز می باشد. ناودانی اروپایی که نسبت به سایر ناودانی ها وزن بیشتری دارد و از این رو در پروژه های صنعتی و بزرگ استفاده می شود. در هنگام خرید با نوع دیگری از ناودانی مواجه می شوید که ناودانی مشبک و ساده نام دارد. ناودانی unp، نوع دیگری از پروفیل هایی است که با توجه به استاندارد DIN1026-1 تولید می شود.

ناودانی ها از نظر وزن به دو نوع سبک و سنگین تقسیم میشوند. از این رو دو استاندارد ابعادی UPE و UPN وجود دارد . از بلوم برای ساخت ریل، تیر آهن، قوطی، نبشی، ناودانی، سپری و غیره استفاده میشود.

استانداردهای جهانی ناودانی

کارخانجات تولید مقاطع فولادی در جهان دارای استاندارد های متفاوتی می باشند که در زیر به آن ها اشاره می کینم:

استاندارد اروپایی DIN-1026 و UPN و UNP

استاندارد DIN EN ISO 12944-3 که مربوط به ضد خوردگی و ضد زنگ بودن ناودانی مربوط می شود

استاندارد فرانسه NF A 45-255

ناودانی های فولادی اروپایی (UNP)

از جمله جنسهای ناودانی که بدین منظور استفاده میشود، میتوان ناودانی آلومینیومی را نام برد و جزء پر مصرف ترین نوع ناودانی ها محسوب می شوند. یکی از انواع اتصالات متداول در سازه های فولادی، اتصال یا نبشی جان و ورق جان می باشد که در صورت تقویت نبشی یا ورق اتصال، اتصال از نوع ساده به سمت اتصال نیمه صلب سوق پیدا می کند.

مثلا ناودانی نمره 8 به ناودانی گفته می شود که جان آن 80 میلیمتر یا هشت سانتیمتر طول دارد. روی در آند اکسید میشود چون فلزی پستتر یا فعالتر از آهن است و دارای پتانسیل احیاء کمتری از آهن است و پتانسیل اکسید بیشتری از آن دارد. در این مقاله به بررسی انواع ناودانی، استانداردها و کاربردهای این پروفیل خواهیم پرداخت. دستگاهی به نام رول فرمینگ شکل نهایی این نوع پروفیل را مشخص مینماید و با پرس به شکل ناودانی در میآید.

در نقشه بال نامساوی طول یکی از بال ها از دیگری بیشتر است و از نظر شکل ظاهری شبیه حرف L انگلیسی می باشد. ظرفیت باربری نوع C شکل بیشتر است. شکل زیر منحنى M-θ برای یک اتصال را نشان میدهد. استاندارد UNP که به ناودانی اروپایی هم معروف است دارای ضخامت و وزن بیشتری بوده، بهصورت تکی یا ترکیبی در تیر و خرپا یا در پروژههای صنعتی و سنگین استفاده میشود. برای تولید پروفیل سبک باید از ورق روغنی به ضخامت 1. - 5 میلی متر یا کمتر استفاده کرد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن