آزمون آنلاین: (بدون تقلب) + (بدون تخلف)

  صحبت از امتحان و آزمون که می آید، سالن های بزرگ و چینش صندلی های کنار هم با لیبل های روی آن اولین چیزی

توسط NEWSATROPAT در 23 مرداد 1400

 

صحبت از امتحان و آزمون که می آید، سالن های بزرگ و چینش صندلی های کنار هم با لیبل های روی آن اولین چیزی است که در ذهنمان می آید. اینها به کنار، آن استرس و اضطراب ناشی از امتحان چنان در مغزمان لولو می زند که به یکباره تمامی خاطرات دوران تحصیل را برایمان تداعی میکند.

امروزه به علت وجود شرایط کرونا و تداوم این شرایط، تقریباً تمامی آزمون های مدارس و مراکز عمومی به صورت آنلاین طراحی و برگزار می شوند. قطع به یقین شرایط آزمون، برای  شرکت کنندگان آزمون راضی تر از حالت حضوری است.

معضل و مشکل بیشتر برای طراحان سوال و برگزار کنندگان آزمون است. آیا شما هم به مشکلات پیش رویتان فکر کرده اید! تقلب و تخلف حین آزمون، نحوه پرسشنامه آنلاین و سوالاتی از این قبیل؟!

ما در این مقاله سعی بر آن داشته ایم راجع به پرسشنامه آنلاین و راهکارهای جلوگیری از تخلف ناشی از آزمون آنلاین، بپردازیم.

مزایای آزمون آنلاین

1.      حفاظت از محیط زیست

یکی از مهم ترین معایب پرسشنامه های کاغذی مصرف بیش از حد کاغذ و قطع کردن بیش از حد درختان در جهت تولید کاغذ می باشد .

      ۲. دقت تصحیح

همچنین پرسشنامه های کاغذی نیازمند تصحیح دستی هستند، اما تصحیح پرسشنامه های آنلاین به صورت کامپیوتری صورت می گیرد و بنابراین درصد خطا در تصحیح این پرسشنامه ها کمتر می باشد.

     ۳. کاهش هزینه ها

یکی دیگر از معایب مهم آزمون های کاغذی افزایش هزینه ها است، اما در پرسشنامه های آنلاین هزینه رفت و آمد به حوزه ی برگزاری آزمون، هزینه ی کاغذ و خودکار به صفر می رسند. همچنین هزینه چاپ و پست و نگهداری از اوراق را نیز ندارد.

  

به علت اینکه افراد در خانه و بدون مراقب به شرکت در پرسشنامه های آنلاین می پردازند شرایط و نحوه ی برگزاری این آزمون ها باید به گونه ای باشد تا میزان تخلف توسط شرکت کنندگان به حداقل برسد.

امروزه به دلیل این که اکثر آزمون های مهم به صورت آنلاین برگزار می شوند، سیستم و سامانه ی برگزاری آزمون های آنلاین تا حد چشمگیری پیشرفت کرده است و قوانین بسیار زیادی در این سامانه های برگزاری آزمون حاکم است و این قوانین تا حد زیادی مانع ایجاد تقلب و تخلف در آزمون می شوند.

۷ استراتژی برای کاهش میزان تخلف در آزمون های آنلاین:

1.  افزایش تعداد سوالات:

برای به حداقل رساندن این تخلفات بهتر است که تعداد سوالات امتحانی افزایش پیدا کند و بارم و نمره ی مربوط به هر سوال کاهش یابد.

2.  محدودیت زمانی آزمون آنلاین:

با توجه به درجه بندی سختی سوالات و نوع تخصصی یا عمومی بودن درس و نوع تشریحی یا تستی بودن آزمون، زمان تقریبی برای هر سوال در نظر گرفته شود. از مجموع کل زمان های تخمین زده شده ، زمان کل آزمون محاسبه می شود. در این صورت حق شرکت کنندگان در آزمون پایمال نخواهد شد و میزان تقلب نیز به حداقل می رسد.

3.  متفاوت بودن ترتیب سوالات:

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که تا حد زیادی میزان تخف در این آزمون ها را کاهش می دهد، ترتیب تصادفی سوالات برای هر شخص می باشد، یعنی سوالات آزمون برای هر شخص ترتیب خاصی داشته باشد.

4.  نمایش فقط یک سوال در هر لحظه از آزمون:

در آزمون های آنلاین بهتر است که هر سوال فقط یک مرتبه برای شرکت کننده نمایش داده شود، برای اینکار از نرم افزارهای آزمونی می توان استفاده کرد، به گونه ای که در هر لحظه روی صفحه نمایش فقط یک سوال قابل نمایش باشد.

5.  عدم امکان بازگشت به عقب:

همچنین امکان بازگشت به صفحه قبل را ندارد و شرکت کننده نمی تواند سوالات پاسخ داده شده خود را مشاهده کند. با این کار نه تنها قابلیت ویرایش پاسخ خود را ندارد بلکه حتی نمی تواند آن را برای دیگری ارسال کند.

 

6.  تغییر چیدمان گزینه های آزمون تستی:

چند نسخه آزمون تستی یکسان طرح شود با این تفاوت که در هر پرسشنامه چینش گزینه ها متفاوت باشد تا میزان تقلب در آزمون به حداقل برسد.

7.  ورود فقط یک بار شرکت کننده به فرایند آزمون:

به منظور کاهش تخلف و تقلب در آزمون های آنلاین، احراز هویت هر شرکت کننده با وارد کردن کد دریافتی از طریق پیامک گوشی همراه، صورت می گیرد. همچنین به محض ورود به فرایند آزمون، کد احراز هویتش منقضی می شود.

 

 امروزه سامانه برگزاری آزمون آنلاین دارای سرعت بالایی هستند و به سرورهای بسیار قوی متصل می شوند و به همین دلیل شرکت کنندگان آزمون آنلاین در حین برگزاری امتحان دچار مشکل از طرف سامانه و مشکل در سرعت برگزاری امتحان نخواهند شد. البته باید مشکلات موجود در آزمون های آنلاین مانند قطعی و یا کندی اینترنت را برای شرکت کنندگان در نظر گرفت.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن