باور کردن هر یک از از اینها 10 افسانه درباره تقویت خودرو شما را از رشد نگه می‌دارد

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، در زمینه گران شدن خودرو با اشاره به اینکه از آبان

توسط مدیر سایت در 12 اردیبهشت 1402

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، در زمینه گران شدن خودرو با اشاره به اینکه از آبان ماه ۱۴۰۰ تا امروز قیمت خودرو در ایران بدون تغییر بوده است، اظهار میکند: خودرو هم مانند هر کالای مصرفی دیگر مشمول تورم میشود. بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو به تجارتنیوز گفت: هنگامی که نرخ دلار در کشور روند تصاعدی به خود میگیرد، کالاها نیز با افزایش قیمت همراه میشوند. اینها شامل چراغهای جلو و عقب خودرو، چراغهای نشانگر جانبی و بازتابندهها، چراغهای راهنما، لامپهای توقف (ترمز) و لامپهای دنده عقب و حرکت معکوس میشوند. او توضیح داد: ضعف در مدیریت بازار و صنعت خودرو کشور و تغییر تصمیمگیری در رابطه با شیوه عرضه خودرو، باعث شده است بازار سیاه خودرو کشور تقویت شود. کارشناسان معتقدند ضعف مدیریت بازار و صنعت خودرو باعث تقویت بازار سیاه شده و قیمتها را رو به افزایش کشانده است. او اظهار کرد: ممکن است با توجه به اینکه دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو به تصویب رسیده، نظرات نمایندگان به صورت مستقیم در صحن مجلس گرفته شود، اما قطعا در صحن مجلس نظر کمیسیون را میخواهند و نظر ما واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال است. او محاسبه کرد که یک مرد آمریکایی بهطور میانگین ۱۶۰۰ ساعت در سال را در فعالیتهای مربوط به خودرو سپری میکند - یعنی حدود ۲۸٪ از زمانی را که بیدار میگذراند - و ۷٬۵۰۰ مایل (۱۲٬۱۰۰ کیلومتر) را با ماشین هر سال طی میکند، و در نتیع سرعت مصرفکننده حدود ۴٫۷ مایل بر ساعت (۷٫۶ کیلومتر بر ساعت) بدست میآید. اگرچه اسب زباله بیشتری تولید میکند، اما اتومبیلها ارزانتر هستند، بنابراین تعداد آنها در مناطق شهری بسیار بیشتر زمانه استفاده از اسبها است. در پهنه پیرامونی یا حاشیهای، که هسته مسکونی را احاطه میکند، خدمات و امکانات شهری مانند فروشگاه و سالن ورزشی ارائه میشود. اما با وجود همه این اقدامات مقایسه قیمت خودروها نشاندهنده این است که تفاوت قیمت کارخانه و قیمت بازار به مقداری زیاد است که انگیزههای سوداگری را در افراد تقویت میکند، البته در سیستم عرضه خودرو شاهد تغییراتی بودهایم که نشان از بهبود شرایط دارد اما هنوز هم میتواند بهتر شود.

فرض کنید اگر سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه تولید میکردیم، امسال به عدد یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برسیم؛ اما به احتمال زیاد بازار با این قیمتها کشش نخواهد داشت، میتوان حتی تولید را بیشتر از گذشته کرد اما سیستم عرضهای که الان وجود دارد و در کار خودروساز دخالت میکند و محدودیت ایجاد میکند فقط باعث تقویت بازار سیاه میشود. اما علت اینکه بازار سیاه در خودرو شکل گرفته و تفاوت قیمتهای فاحش بین قیمت کارخانه و بازار وجود دارد این است که خودرو سیستم توزیع مناسبی ندارد و برای عرضه آن دستاندازهای زیادی مانند نداشتن پلاک فعال، شرکت در قرعهکشی و … شروط جدیدی که برای ثبتنام و خرید خودروهای کارخانهای مطرح شده است، این پیام را به بازار سیاه کشور میدهد که عرضه همچنان قطرهچکانی است و دلالان میتواند قیمت خودروهای خود را بالا ببرند. بررسیها نشان میدهد در روزهای گذشته قیمت خودرو همچنان با نوساناتی همراه بوده و تاثیر نوسانات پیشین دلار در قیمت خودرو این روزها نمایان کرده است. از طرف دیگر سنگین بودن باعث می شود که عکس العمل خودرو به خصوص پدال گاز هنگامی که شما پایتان را از روی پدال بر می دارید کاهش یابد و دور موتور با کمی تاخیر کم شود.در خودروهای مسابقه ای و مواردی از این قبیل خودرو باید عکس العمل سریع تری داشته باشد بنابراین از فلایویل سبک تر به منظور ایجاد تغییرات سریع تر در سرعت و ایجاد توان بیشتر استفاده می شود.میزان سبک شدن فلایویل بستگی به موارد استفاده شما و همچنین به بالانس بودن فلایویل در حالت سبک شده بستگی دارد.فلایویل باید با دقت و علم و مهارت کافی سبک شود و توجه داشته باشید که این نوع از فلایویل ها برای مقاصد مسابقه ای مناسب است و مناسب جاده و شهر نیست. سنگین بودن فلایویل باعث می شود که سرعت پیشرانه به سختی تغییر کند و این عامل باعث می شود در دور پایین به دلیل اینرسی ذخیره شده در فلایویل پیشرانه چرخش ایده آلش را بدون خاموش شدن حفظ کند. ایده آل این است که اگر برای تعویض مایعات خودرو به مکانیکی رفته ، و همچنین خودتان نیز در زمان تحویل خودرو یک بار دیگر سطح مایعات را کنترل می کند .

به طور مثال اگر قیمت کارخانه یک اتومبیل ۶۰۰ میلیون تومان تعیین میشد و با شرایط تحویل یک ماهه و بدون محدودیت به متقاضیان اعطا میشد، حباب قیمتی بازار شکسته میشد و قیمت کارخانه و بازار نزدیک به هم شکل میگرفت. قیمت کارخانه خودرو از سال ۹۸ تغییر قابل توجهی نکرده بود اما جنگ ارزی باعث شد که هزینههای تولید افزایش یابد، این شرایط گریبانگیر صنعت خودرو هم شد و قیمتهای کارخانه خودروها را در سال جاری افزایش داد، این موضوع نیز باعث افزایش چند قیمت بازار شد اما سخنگوی شورای رقابت با توجه به شعار سال در صحبتهای امیدوار کنندهای خبر از کاهش قیمتها میدهد. وی ادامه میدهد: قیمتهای امروزه نشان میدهد که در هیچ برههای چنین اختلاف قیمتی بین کارخانه و بازار وجود نداشته است. جالب است بدانید که تیونینگ و تقویت کردن خودرو طرفداران بسیاری دارد و این در حدی است که شرکتهای مطرح و بزرگی در سراسر جهان، تیونینگ و تقویت بسیاری از محصولات کارخانههای مشهور و بزرگ خودروسازی را انجام میدهد. در کشور ما در حال حاضر خودرو های پر شتاب و سریع نظیر پورشه، بنز، ب ام و و بسیاری از برندهای محبوب دیگر قیمت هایی گزافی دارند و تنها قشرهای مرفه و ثروتمند توانایی خریداری این خودرو ها را دارند.افرادی که خودروهایی میان رده یا حتی ارزان قیمت دارند آرزوی رسیدن به شتابی نظیر این خودرو ها را داردند و برای رسیدن به این آرزو به تیونینگ خودرو متوسل می شوند. تغییر رینگ های آهنی به آلومینیوم سبک، تغییر سیستم ترمز کاسه ای به دیسکی سوارخ دار، برداشتن ابزار و لوازم اضافه از صندوق عقب، تغییر جنس شیشه های اتومبیل و سایر موارد از این دست، از جمله روش هایی است که می توان وزن خودرو را کاهش داد. در خودروهای تیونینگ شده سعی می شود تا جنس لوله و مخزن اگزوز از استیل صاف و صیقلی انتخاب شود تا دود و جریان هوای خروجی بتواند بدون اصطکاک و با شتاب زیادی از خودرو خارج شود. اما در ایران شرایط به کلی متفاوت است و هیچ بستر قانونی مشخصی برای تقویت و تیونینگ خودرو وجود ندارد و حتی تغییرات بسیار ساده نظیر نصب رینگ اسپرت، استفاده از شیشه دودی تیره یا حتی کاهش ارتفاع خودرو نیز می تواند با جریمه پلیس همراه شود. برای این که این وضعیت برای شما پیش نیاید ، لازم است برای تعویض فیلتر روغن از یک آچار سایز بزرگ استفاده کنید . اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت اظهار کرد: ما امیدواریم با شرایطی که پیش میرویم رونق تولید اتفاق بیفتد و شاهد کاهش قیمتها در بازار باشیم و بازار به سمتی هدایت شود که قیمت خودرو درب کارخانه ملاک قیمت گذاری در بازار باشد و دیگر شاهد اختلاف قیمت کارخانه تا بازار نباشیم. بعد از مطالب بالا حالا این سؤال مهم پیش میآید که تقویت موتور یک ماشین مزیتی هم دارد؟ در مرحله بعد استفاده از فلایویل سبک را باید تجربه کرد. در این حالت باید توسط دستگاه تونآپ زمان جرقهزنی تنظیم شود و سیستم جرقهزنی مطابق با علامت شاخصی که روی فلایویل قرار دارد، تنظیم شود. فلایویل به طور مختصر یک دیسک فلزی است که به پیشرانه خودرو متصل است و ضمن انتقال نیرو، استارتر به میلنگ به هنگام استارت زدن کمک می کند تا پیشرانه به صورت آرام و نرم کار کند.این قطعه در مقابل تغییر سرعت دوران و گشتاور های نامنظم مقاومت می کند و باعث یکنواختنگه داشتن چرخش پیشرانه می شود.با توجه به وزن فلایویل و سنگینیا سبک بودن آن این قطعه می تواند در مقابل تغییر سرعت مقاومت کند و این عمل مانند یک شمشیر دو لبه است.

به طور کلی تیونینگ پیشرانه خودرو به دو دسته اتمسفریک(بدون سیستم پرخوران) و پرخوران(با توربوشارژر یا سوپرشارژر) تقسیم می شود.روش های تقویت اتمسفریک عموما هزینه کمتری نسبت به پرخوران دارد و در این روش طول عمرانه پیشرانه نسبت به پرخوران بیشتر خواهد بود. در پست قبل در مورد آموزش تیونینگ اتومبیل و چگونگی تقویت موتور خودرو با روش های ساده و بدون دانش تخصصی و فقط با کمک یک مکانیک ماهر صحبت کردیم. کامپیوتر خودرو یا ECU یکی از مهمترین قطعات خودروهای امروزی می باشد که تقریبا تمامی رفتارها و حرکات اتومبیل را کنترل می کند. اتصال این کابل بسیار آسان بوده و کافی است فقط پیچ قطب منفی باطری را باز کرده و یک سر کابل را به آن بسته و از طرف دیگر کابل را به یکی از پیچهای بدنه متصل کنید. فیلتر هوای معمولی خودروها خاصیت خنک کنندگی نداشته و از طرف دیگر توان ارائه هوای زیاد به موتور را در زمان نیاز ندارند. در حالت پیچیده آن که قابل اجرا بر روی همه خودروها نمی باشد، لولای در بر روی سقف قرار میگیرد و دربهای خودرو مانند بال عقاب و به سمت طرفین خودرو و سپس به طرف بالا norbert performance باز میشود. برنامه ریزیECUیا ریمپ کردن کامپیوتر خودرو یکی از ابتدایی ترین و کم هزینه ترین عملیاتی است که در زمینه تقویت می توان انجام داد.ECU در حقیقت مغز پیششرانه خودرو است و هرگونه رفتار و وظیفه خودرو را کنترل می کند.هم اکنون نیز با توجه به مسئله کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از آلایندگی خودرو ها کامپیوتر به قطعه ای بسیار پیچیده و پیشرفته در خودرو ها تبدیل شده است.کامپیوتر خودرو برای کنترل موارد مختلفی نظیر نحوه جرقه زنی شمع ها، میزان هوای ورودی به پیشرانه، دما ی هوا، میزان اکسیژن سوخته نشده در اگزوز، میزان سوخت منتقل شده به پیشرانه وبسیاری از موارد دیگر برنامه ریزی شده است.برنامه ای که سازنده بر رویکامپیوتر خودرو ایجاد می کند باید با انواع شرایط آب و هوایی و سوخت سازگار باشد.از طریق ریمپ و برنامه ریزی مجدد می توان تغییراتی در نرم افزار کامپیوتر انجام داد تااز این طریقبتوان به توان و گشتاور بیشتری دست یافت.این تغییرات در خودرو های بدون توربو چاجر می تواند تا 10 الی 15 درصد افزایش توان را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال از همان ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم تلاش و برنامهریزی برای افزایش تولید خودرو انجام شد، در این خصوص وزیر صمت اخیراً اظهار کرده است که تولید خودرو در سال گذشته رشد ۳۹ درصدی را تجربه کرده است اما سقف اعتباری خودروسازان افزایش نیافت. به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش قیمت خودرو در دولت گذشته آغاز شد، به طوری که بسیاری از متقاضیان خودرو نسبت به کیفیت محصولات دو خودروساز مطرح کشور ناراضی بودند، به همین علت با وجود گستردگی حوزههای تحت مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت، اصلی ترین شعارهای وزیر پیشنهادی این وزارتخانه در ابتدای دولت سیزدهم به صنعت خودرو اختصاص پیدا کرد. کوییک که جایگزین پراید شده و به قشر متوسط جامعه اختصاص یافته، در روزهای گذشته رکورد جدیدی را ثبت کرد و وارد کانال جدیدی شد.

اگر شما این مقاله را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد norbert performance بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن
avatar
کاربر سایت
تاریخ ثبت : 12 اردیبهشت 1402