کاربرد سایزهای مختلف تیرآهن

کاربردهای انواع تیرآهن آهن به علت آلیاژی که دارد جز فلز های پرمصرف در صنعت ساختمان سازی می باشد&nbs

توسط NEWSATROPAT در 27 آبان 1401

کاربردهای انواع تیرآهن

آهن به علت آلیاژی که دارد جز فلز های پرمصرف در صنعت ساختمان سازی می باشد همین متاع علاوه بر این که در سازه های ساختمانی استفاده میشود در پروژه های متفاوت به گونه های متفاوت بکار گرفته میشود. تیرآهن یکی از محصولات اساسی و حساس در ساختمان سازی می باشد. تیرآهن مقطعی بلند و طاقت فرسا است که به جهت طراحی بنا ها به کارگیری می شود تا بتواند بارهای مختلف را تحمل کند.

وظیفه با تیرآهن انتقال بار از تیرفرعی به سمت ستون هاست نکته حساس این می باشد که تیرها به صورت مستقیم به ستون متصل نمیشود تیرآهن به دو تیر که به شکل عرضی است در سقف و خرپای ستون ها متصل می‌شودهمین کالا فشار های تنشی و خمشی که بر آن وارد می گردد را تحمل می نماید و به طور معمول در قسمت افقی سازه، به کار گیری می‌شود. کاربرد تیرآهن در ساختمان سازی بسیاری می باشد.

 فرآیند تولید تیرآهن

متداول‌ترین فرایند ایجاد گونه های فلزات فولادی طرز نورد گرم است، از این رو تیرآهن هم اهمیت همین نحوه ساخته می‌شودروند تولید تیراهن به طریق نورد گرم به همین صورت میباشد که شمش بلوم از سه قفسه ابتدایی، میانی و آخری عبور کرده و در هر سطح تغییر رخ می‌دهد. در نخست شمش بلوم حیاتی سطح مقطعی که عرض آن در بین ۱۵ الی ۳۰ سانتیمتر است، در کوره حرارتی قرار داده می‌گردد تا به دمای متناسب و وضعیت نرمی و شکل‌پذیری برسد.

پس از آن شمش در دربین غلتک‌های ابتدایی قرار گرفته و کلیدی فشار قفسه‌های غلتک‌ها بازه شمش کاهش و ارتفاع آن ارتقا می‌یابدمراحل قفسه‌های میانی و نهایی نیز به همین شکل است، اهمیت عبور از هر غلتک عرض شمش کمتر یافته و به طول آن بیشتر می‌شود. نهایتا با عبور از همگی این روند و شکل‌گیری شمش به شکل تیرآهن، همین پروفیل در طول‌های همگانی برش خورده و به بازار عرضه می‌شود.

 اشکال برش در شیوه ایجاد تیرآهن

 یکی از نکته ها مضاعف اهمیت در طرز تولید تیرآهن مربوط به نوع برش می باشدبایستی در لحاظ داشته باشید که دارای به شکل های فراوان متنوعی می توان همین برش ها را ساخت کرده و به مهربانی از آن ها به کارگیری نمودهمین برش ها را مهم دقت به استاندارد هایی که در تیرآهن مشخص و معلوم می شود تعیین می کنند. در یک نگاه کلی تیرآهن را می توان حیاتی نحوه های مختلف و متنوعی از گزاره برنول و کوپال برش داد.

 برای آشنایی عمده شما اصلی همین نحوه ها در ادامه هر یک را به صورت جداگانه تفسیر خواهیم. در تولید تیرآهن های متعدد جور برش می تواند کاربرد ها و خصوصیت ها و قیمت روز تیرآهن می پردازیم. در طریق برنول برش های ایجاد شده به وسیله لوله برنول تولید می شوند. در همین روند دما بالا بوده و شعله هایی هم ایجاد می شوندهمین شعله ها در رنگ های بنفش بوده و یکی از از شاخص های همین طریق هم می باشند.

در نحوه کوپال به وسیله بعضی از دستگاه های انقطاع کن می توان این عملیات را انجام داداین برش اصلی اسم برش گیوتین هم شناخته می شود. در این شیوه اساسی استفاده از دستگاه های خاصی خطوطی را مشخص و معلوم می کننددارای مشخص و معلوم شدن خطوط دستگاه های جدا کن به راحتی می توانند قطع نمودن را انجام دهنداین طریق فراوان سریع بوده و در سوله های دوچندان زیادی می قدرت آن ها را گزینه به کارگیری قرار داد.

کاربرد تیرآهن در صنعت ساختمان سازی

تیرآهن در واقع اصلی‌ترین المان ساختمان‌های اسکلت فلزی به حساب می‌آیداشکال مختلف این پروفیل از پاراگراف IPE، INP و IPB یا بال پهن کاربرد مشابهی دارا‌هستند و در تولید اسکلت فلزی ساختمان به عمل می‌روند و استفاده از هر کدام اساسی اعتنا استانداردهای تاکید شده در قوانین و همینطور ارتفاع ساختمان متفاوت است. به تیتر مثال کاربرد تیرآهن لانه زنبوری به جهت مقاومت در برابر لنگر خمشی در طراحی‌ها قرار میگیرد و البته وزن سازه را تا حد متعددی کاهش می‌دهد.

در تولید اسکلت ساختمان‌ در ابتدا از چدن و یا این که فولاد اندک کربن به کار گیری می‌شدمهم گذشت زمان، فولاد جایگزین همین ۲ آلیاژ شد و در حال حاضر زمان حرف در مورد ساختمان‌های اسکلت فلزی، در واقع از سازه فولادی صحبت می‌کنیم. اسکلت فولادی مقاومت به مراتب بالاتری نسبت به اسکلت چدنی و یا حتی بتنی دارااست و پیاده سازی سازه‌هایی حساس ارتفاع فراوان بالا سوای این مدت زمان فولادی قابلیت پذیر نیست.

 یکی از مهمترین مزایای به کار بردن تیرآهن در اسکلت ساختمان را می‌توان امکان گسترش دوباره دانست و البته بایستی در لحاظ داشته باشید اجرا و کارگزاری تیرآهن زمان کمتری نسبت به انواع دیگر اسکلت‌ها می‌گیرید. مهمترین معایب کاربرد تیرآهن در سازه‌ها را ممکن است بتوان مقاومت پایین در دمای ۵۰۰-۶۰۰ جايگاه سانتیگراد دانست که قابلیت و امکان ایجاد فاجعه در دوران آتش سوزی را بالا می‌برد. خوردگی در برابر عوامل خارجی و تمایل به کمانش هم از دیگر معایب استفاده از تیرآهن در اسکلت ساختمان است.

کاربرد سایزهای گوناگون تیرآهن

 تیرآهن اهمیت سایزهای متمایز بوده و هر سایز همین فرآورده برای کاربردهای متفاوتی ساخته شده استبنابراین لازم می باشد پیش از خرید نسبت به کاربرد هر یک از ابعاد گوناگون و گونه های سایز تیرآهن دیتاها ضروری را به دست آوردن نمایید.

کاربرد تیرآهن سایز 12

همین تیرآهن اصلی وزنی مابین 10.4 تا 26.8 کیلوگرم به ازای هر متر بوده و در ایجاد ستون، پوشش سقف و تیر کاربرد فراوانی دارد.

 کاربرد تیرآهن سایز 14

سایز 14 را می اقتدار یکی از پرکاربردترین گونه های تیرآهن به شمار آورد که حساس وزنی مابین 12.9 تا 33.7 کیلوگرم می باشد. از همین کالا در ساخت ستون، نعل و تیر در پوشش سقف به کارگیری می شود.

 کاربرد تیرآهن سایز 16

 تیرآهن 16 که حیاتی وزنی مابین 15.8 تا 41.6 کیلوگرم بوده و در تولید خرپا، نعل و تیر و در پوشش سقف و پل لانه زنبوری به کار گیری فراوانی دارد.

 کاربرد تیرآهن سایز 18

 همین تیرآهن 18 که حیاتی وزنی مابین 18.8 تا 49.1 کیلوگرم بوده به دلیل وزن بالایی که داراست در سازه های پهناور و سنگین مورد استعمال قرار می گیرد.

 کاربرد تیرآهن سایز 20

 تیرآهن سایز 20 به دلیل وزن بالایی که دارااست در بنا های پهناور و یا این که طبقات زیرین سازه مورد به کارگیری قرار می گیرد و کلیدی وزنی مابین 22.4 تا 60 کیلوگرم می باشد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن