Zapatistas: درس را در جامعه خود سازمان

به عنوان COVID-19 همه گیر است تضعیف سیستم بهداشت و درمان و اقتصاد حتی در پیشرفته ترین کشورهای متقابل شبکه ها و

توسط NEWSATROPAT در 6 تیر 1399

به عنوان COVID-19 همه گیر است تضعیف سیستم بهداشت و درمان و اقتصاد حتی در پیشرفته ترین کشورهای متقابل شبکه ها و خود-سازماندهی تلاش های فنر در سراسر جهان نشان از همه گیر شد. با پلیس از قتل جورج فلوید, ایالات متحده دیده می شود گسترش بیشتر خود-سازماندهی: از اوراق قرضه و کمک های متقابل وجوه برای معترضان به شهروند گشت در مینیاپولیس و پلیس-رایگان خودمختار منطقه در سیاتل. به عنوان اولین تلاش برای لغو پلیس و جایگزین کردن آن با جامعه مبتنی بر تحول عدالت در حال انجام در ایالات متحده, ما ممکن است بخواهید به دنبال در جوامع است که آزمایش شده است با خود سازمان بدون مراجعه به ایالات متحده است که ظلم و ستم و یا تصرف محروم کردن آنها را مانند روژاوا در شمال شرق سوریه همکاری جکسون در می سی سی پی و Zapatistas در چیاپاس. Zapatistas های خاص خود را صرف گذشته 26 سال سازماندهی جوامع خود را مستقل از دولت در تمام حوزه های زندگی—از پلیس و نظام عدالت برای مراقبت از سلامت اقتصاد و آموزش و پرورش. به عنوان ما شاهد محدودیت های قابل تصور اینکه اساسا معطوف به Zapatista تجربه مربوط تر از همیشه.

یک دانش آموز از اشکال جدید دموکراسی مستقیم و بدون تابعیت حکومت خود من در سفر به Chiapas در ماه دسامبر گذشته برای شرکت در یک ماه برنامه به نام "جشن زندگی" که به اوج خود رسید در جشن سالگرد 26 سال 1994 Zapatista قیام, هنگامی که دهقانان بومی از Chiapas افزایش یافت تا به دفاع از حقوق خود و زمین خود را در برابر دولت و مالکان. نقاشی های موجود در پژوهش قوم نگاری و همچنین خود من مصاحبه ها و گفتگوهایی که در طول سفر من به کاوش در این قطعه از آموزنده ترین ویژگی های Zapatistas' سازمان اجتماعی—پایین-بالا تصمیم گیری مستقل و عدالت و آموزش و پرورش و سیستم بهداشت و درمان و تعاونی اقتصاد—در امیدواریم که که ما می توانیم از آنها بهره مند شوند که ساختمان خود ما "یکی دیگر از جهان است."

آن افرادی که تصمیم

در 26 سال پس از شروع قیام Zapatistas را تبدیل به یک پیشرو در صدای مکزیک را بومی ساخته شده و عملا سیستم مستقل از حکومت خود در noncontiguous سرزمین از ایالت چیاپاس ساکنان توسط جنبش حامیان. یک اصل کلیدی اساسی Zapatista پروژه که تضمین می کند که مستقل نهاد در خدمت به مردم است mandar obedeciendoکه به معنی رهبری با اطاعت. این نشان میدهد که رهبران سیاسی را ندارد تصمیم گیری به نمایندگی از جامعه خود را به عنوان نمایندگان خود را بلکه عمل به عنوان جامعه نمایندگان اجرای تصمیمات اتخاذ شده در مجامع محلی—سنتی مکانیسم تصمیم گیری. با این وجود در یک سطح ایجاد کرد و در مقابل سنتی مجامع مکزیک شامل زنان که توانمند بوده و در مرکز Zapatista انقلاب است. مجامع انتخاب نمایندگان به شورای شهرداری—سطح بعدی در Zapatista ساختار اداری. بعد در سطح منطقه ای چند خودمختار شهرداری به نمایندگی از طریق نمایندگان در جونتس از Buen Gobierno (JBG) و یا شوراهای خوب دولت—به نام پس در مقابل "بد" دولت مکزیک. JBG خدمت اعضای مدت 3 سال بر اساس چرخش در شیفت به عنوان کوتاه که چند هفته. چنین چرخش مکرر در نظر گرفته شده است برای جلوگیری از ظهور clientelistic شبکه.

dajTBkx3kRe2QUFobSSuQwkD36t4RwcdQv8VA1avuRvFhFSdY036k_hKduMd3QfeGYuCBgA7YbZHNpuuw3eTJo1H0tTOO7dKoGPjql-5CvYcFAkaMEUPFNUNCpGIvgntjWWVicbB.jpg
نقشه یک حسن نیت ارائه میدهد از Maël Lhopital داوطلب با DESMI.

هر ایده و پیشنهادی در بالاتر اداری سطح رفتن را از طریق فرایند مشاوره با هر جامعه و پس از آن نمایندگان حمل خود را در جوامع نظر به شهرداری نشست. وجود دارد یک تاکید قوی بر اجماع تصمیم گیری اگر چه که اغلب به معنی نشستن را از طریق روز-جلسات طولانی که در آن هر کس شنیده و تصمیم گرفته است تا یک مصالحه رسیده است. رهبران انتخاب شده بر اساس بومی سنت باری—تعهد به خدمت در یک جامعه و متعهد به unremunerated پست از مسئولیت. جوامع باید این حق را برای لغو این حکم از این مقامات که انجام وظیفه خود را خدمت به مردم است.

نظامی و سیاسی تشکیل EZLN که تا به حال سازماندهی مخفیانه از سال 1983 به اوج خود رسید در سال 1994 قیام و زمین مشاغل وجود دارد موازی به سه سطح مستقل از دولت و به جهت سیاسی به این جنبش است. در حالی که آن را به صورت سلسله مراتبی سازمان یافته و به بالاترین سطح خود بدن ساخته شده است تا از غیرنظامیان منتخب جامعه مجامع. علاوه بر آن حضور در جمعی از امور محدود شده است و به منظور اطمینان از واقعی دموکراتیک حکومت خود از Zapatista جوامع است.

HbBRbL-VcRGKdPGrHgnv7hBL9hPUd_pBX8-LU6stnu6DmvxzMcMWueHt4R4jSENgzHwO8f0DPLwmqgqbCGmK5izvqVGy8-msCr501c4NSbaPwD6Ust_Cja9vV3ss7UbqN9N7ISkt.jpg
Subcommandante Moisés ارائه شده است بیانیه ای در سالگرد جشن احاطه شده توسط بقیه CCRI-CG, بالاترین بدن EZLN (بومی انقلابی مخفی کمیته کلی فرمان). | عکس: آنیا Briy

پس از تصویب یک موقعیت امتناع از هر گونه کمک از اصطلاح "بد" دولت Zapatistas در زمان دولت تابع از ارائه خدمات در جوامع وابسته به جنبش. که به معنای ساختن خود و جامعه بر اساس عدالت, آموزش و پرورش, بهداشت و درمان و سیستم های تولید.

سیستم عدالت

این Zapatista سیستم عدالت به دست آورده اعتماد و مشروعیت حتی فراتر از جنبش حامیان. آن رایگان است, انجام شده در زبان بومی و شناخته شده است به کمتر فاسد و یا جزئی در مقایسه با نهادهای دولتی از عدالت است. اما مهم تر از آن تصویب ترمیمی به جای رویکرد تنبیهی و اماکن تاکید بر نیاز به پیدا کردن یک سازش که مورد رضایت همه طرف.

ریشه در جامعه این سیستم متشکل از سه سطح: سطح اول نگرانی از مسائل در میان Zapatista حامیان مانند شایعات, سرقت, مستی و یا اختلافات داخلی. از جمله موارد در حال حل و فصل توسط مقامات منتخب و یا در صورت لزوم با جمعی مجمع بر اساس عمل مرسوم. هنگامی که حل و فصل درگیری مقامات تا حد زیادی تابع به عنوان واسطه ارائه راه حل برای طرف های درگیر. اگر حل نشده, موارد, برو به بعدی سطح شهری که در آن آنها در حال برخورد با یک انتخاب افتخار و کمیسیون عدالت.

جملات ترین زمان شامل خدمات اجتماعی یا جریمه; احکام زندان به طور معمول تجاوز نمی کند چند روز. به عنوان ملیسا Forbis توضیح می دهد که جامعه زندان است که معمولا فقط در یک اتاق قفل شده است و با در نیمه باز درب به طوری که مردم می تواند به توقف به چت و تصویب مواد غذایی است. پس مجرم اغلب به قرض گرفتن پول برای خوب از خود و یا اعضای خانواده دومی نیز درگیر و فشار خود را کمک می کند تا جلوگیری از گناه. زنان و مربوط به مسائل داخلی خطاب توسط زنان در این کمیسیون است.

ماریانا مرا فراهم می کند یک گفتن تصویر از جنبش رویکرد به مجازات مستند یک مورد که در آن Zapatistas صادر شده و یک سال خدمات اجتماعی محکوم سرقت. کسانی که گناهکار بودند مجاز به جایگزین سرویس با کار خود به خود میان مزارع ذرت به طوری که خانواده خود را ندارد برای به اشتراک گذاشتن در مجازات است. این کمیسیون توضیح داد که تصمیم خود را به عنوان شرح زیر است:

"ما فکر کردیم که اگر ما به سادگی آنها را در زندان کسانی که واقعا رنج می برند در حال اعضای خانواده است. گناه فقط استراحت در تمام طول روز در زندان و به دست آوردن وزن, اما خانواده های آنها هستند که باید به کار cornfield شکل و خارج چگونه برای زنده ماندن."

بالاترین سطح از سیستم قضایی است که از JBG معاملات با مواردی که در درجه اول شامل غیر Zapatistas یا محلی دیگر سازمان های سیاسی—معمولا در اختلاف بر سر زمین—به عنوان به خوبی به عنوان دولتی محلی مقامات. غیر Zapatistas دنبال خودمختار سیستم عدالت نه تنها زمانی که آنها باید اختلافات با اعضای Zapatista جوامع بلکه زمانی که آنها تجربه ناعادلانه درمان توسط دولت و مقامات که در این صورت Zapatistas ممکن است تصمیم به همراهی متقاضیان به دفتر عمومی و استدلال از طرف آنها.

در حالی که Zapatistas هنوز پلیس آن را کاملا متمایز از ما چگونه استفاده می شود به آن فکر می کنم. به عنوان Paulina فرناندز Christlieb اسناد آنها نه مسلح لباس شخصی و نه حرفه ای. شبیه به دیگر مقامات پلیس در حال انتخاب با جامعه خود را; آنها نه اجازه و نه خدمت در این تابع به طور دائم. هر جامعه دارای پلیس خود, در حالی که بالاتر اداری سطح—کسانی که از شهرداری و منطقه نیست. غیر متمرکز و deprofessionalized پلیس در نتیجه خدمت و تحت کنترل جامعه است که برگزیدگان آنها.

pZToh5tuRKQDUYyWy5RI1rTB6MEikPKzz1WDALRqm1_vjjQGpGjLI1IUudEpXF9W0QjltfJ-js4n7uDjMl6K8CrHAV2kLl27-f2YKXXDolM4-x_nng8e7rZRWCMbp-EA49B5Ls3i.jpg
جشنواره رقص به عنوان بخشی از ماه در برنامه به نام "جشن زندگی": اعضای یک Zapatista جامعه وضع زندگی پس از سال 1994. نشانه ها می گویند "آموزش و پرورش" "سلامت" و "جمعی کار می کنند." | عکس: آنیا Briy

آموزش و پرورش

این Zapatista سیستم آموزش و پرورش است و به همین ترتیب جامعه ریشه دارد. خودمختار مدارس اداره اصطلاح "آموزش و پرورش مروج"—در درجه اول جوانان محلی که آموزش در جوامع خود را تحت نظارت آموزش و پرورش کمیته انتخاب محلی مونتاژ. پس از راه اندازی خودمختار سیستم آموزش و پرورش Zapatistas باید انجام برنامه های آموزشی برای آماده سازی آموزش و پرورش مروج و توسعه برنامه درسی با همکاری همبستگی گروه های غیر دولتی و داوطلب از خارج و همچنین در مشورت با مردم محلی است. امروز جوامع خود پزشکان که قطار جدید مروج. درست مانند دیگر موضع قدرت و مسئولیت مروج نه دریافت حقوق و اغلب کمک کردن جامعه در کشاورزی خود را در مزارع ذرت.

برنامه درسی یکپارچه در جامعه زندگی و طراحی شده برای آماده سازی نسل جدید برای انجام وظایف حکومت و خودکفایی از جمله موضوعاتی چون استقلال, تاریخچه, کشاورزی اکولوژیک (اگرواکولوژی) و دامپزشکی. کلاس های تدریس در هر دو زبان اسپانیایی و بومی زبان با تاکید بر حفظ سنت های محلی و دانش. جامعه یک بخش فعال در تعیین روش و برنامه درسی به عنوان نشان داده شده در دیدگاه توسط آموزش و ترویج یکی از جوامع به نقل از برونو Baronnet:

"ما مشورت کنید ما کمیته آموزش و پرورش و مجلس ما در مورد درست دانش است که مهم است به مردم ما است. آن افرادی که تصمیم ما احترام نظر خود را حتی اگر گاهی اوقات من موافق نیست به عنوان روز دیگر در مجمع زمانی که من دستور داده شد به دیگر بازی با کودکان در مدرسه به دلیل برخی از والدین فکر می کنم که یک می توانند یاد بگیرند در حالی که با بهره گیری از خود است. من نمی دانم که چگونه به آنها بگویید که این اصلا درست نیست اما من آنها را متقاعد دفعه بعد. (نویسنده ترجمه از فرانسوی)."

POCrGT4wCeUdL_dHI_FFBzU8DIhSb8J-JY8yCKjb-0cO-V_LnzaBg55XDdcRR6T1EQ8vYjIAqEQit6zXOwEeAoV5ycwwyn_Pz2XFp8anjh_gv0TogUeV_ovUzrYAfQHDQd5HQGc5.jpg
این Zapatista جوانان هستند وضع زندگی قبل از سال 1994 تظاهر به نوشیدن آبجو و برگزاری یک نشانه با نام اخیر دولتی کمک برنامه Sembrando Vida. | عکس: آنیا Briy

بهداشت و درمان

Zapatistas نیز خود را توسعه نظام سلامت اگر چه کمک از غیر Zapatista متخصصان است که هنوز هم استفاده می شود. اکثر جوامع محلی داوطلب—سلامت پروموتر—که دریافت آموزش در هر دو سنتی و طب مدرن در Zapatista-سازمان منطقه ای مراکز بهداشتی درمانی. این داوطلبان ارائه خدمات اساسی در محلی casa de salud (خانه بهداشت). پیشرفته تر درمان در دسترس است در درمانگاه واقع در caracoles و برخی از شهرداری مراکز. درمانگاه در Oventic برای مثال یکی از پیچیده ترین: آن را فراهم می کند به طور منظم اساسی عمل جراحی, دندان, زنان و زایمان و چشم کلینیک; میزبان یک آزمایشگاه گیاهی کارگاه یک دوجین تخت برای پذیرش و مجهز به آمبولانس. سلامت کمیته هماهنگی درست مثل آموزش و پرورش آنهایی که وجود دارد در هر یک از اداری سطح که تضمین مشارکت جوامع در اداره خودمختار نظام سلامت است.

lg5bIVmGRowVKgEJlIbGSGOrApJc7ak9SdSkTyWJeeEsCjINWwEZGKeFp_iupoQOTsvpQ9sDBNVjwcgNxaX7r4DmQKgSW_egoaHvDqrwCaTIBXZHKX555v-oegZ6k2CQVejbFeAY.jpg
Zapatista زنان بیرون آمدن از یک کلینیک واقع در caracol مرلیا بین المللی که در آن زنان encuentro همچنین بخشی از این ماه برنامه سالگرد صورت گرفت. | عکس: آنیا Briy

در مخلوط جوامع که در آن Zapatistas همزیستی با غیر Zapatistas خودمختار خدمات کفش و.... به من گفته شد که غیر Zapatista پدر و مادر فرستاده فرزندان خود را به مدارس مستقل زیرا آنها شناخته شده هستند و از کیفیت بهتر. همین امر به Zapatista درمانگاه پس از عدم پزشکان در جوامع بومی یک اتفاق معمول است.

تولید: Para Todos Todo Para Nosotros ندا

(همه چیز برای همه چیز برای ما)

عملکرد مستقل دولتی و مدارس و درمانگاه ها و همچنین جمعی دیگر از پروژه های تامین مالی شده توسط درآمد از تعاونی ها و زمین, تعاونی. اینها در مرکز Zapatistas' آرمان برای رسیدن به خودکفایی اقتصادی از دولت و ایجاد یک اقتصاد مبتنی بر توزیع عادلانه منابع است. در حالی که تعاونی ها و تعاونی همزیستی با خانواده زمین و فردی کارآفرینی, مشارکت در کار جمعی بر اساس چرخش واجب است. وجود دارد همچنین محبوب در بانک ها در قالب بودجه گردان است که وام های کم بهره به اعضای پایگاه پشتیبانی جوامع است. این بانک ها ایجاد صندوق های سرمایه گذاری در پروژههای جمعی. برخی از تعاونی زنان هستند-تنها و قصد ارائه یک فرصت برای به دست آوردن اعتماد به نفس و شرکت در زندگی اجتماعی جوامع خود.

p35qEbdolTTr335scS4T84BiYQO8P0qfN9JbQFJh4o_UayhHUEUb37p1c72sCc5NaEtRhuhSFmZEX8ZaplTLyKQgkxa7lC9C_jdRiR8SFTQutiIEgGurYKRoKeaf8XuHbQ9ER92s.png
ماریا عضو یک Zapatista جامعه مسئول مسا د critica (جدول انتقاد) در بین المللی زنان encuentro در ماه دسامبر. | عکس: آنیا Briy

جهان دیگری ممکن است

به عنوان بسیاری از دانش آموزان از Zapatista پروژه, مشاهده, چالش های پیش روی این جنبش بسیاری هستند. آنها طیف وسیعی از defections به عنوان یک نتیجه از دولت co-optation کمپین از طریق یارانه ها و بهبود برنامه به وابستگی بودجه توسط دلسوز سازمان های غیر دولتی به تداوم مردسالار گرایش داخلی و نابرابری. هنوز, با وجود چالش هایی در 26 سال مبارزه خود را برای استقلال Zapatistas ساخته شده است در عملکرد اجتماعی ترتیبات بر اساس پایین تا دموکراسی و همکاری و عدالت اجتماعی که در محل جامعه رفاه فردی بیش از سود است. از طریق این ترتیبات Zapatista جوامع امن, حقوق حفاظت و نیازهای اساسی است که دولت مکزیک را رد کرده است و یا موفق به ارائه آنها را با. به عنوان دورا Roblero از Frayba, یک سازمان است که همراه Zapatistas پس از آغاز به تازگی اشاره کرد Zapatistas ممکن است تنها جامعه در مکزیک آماده به آب و هوا گیر—با تشکر سال خود را طولانی خود سازمان خدمات اساسی است. با کشورهای عدم محافظت و ارائه برای بسیاری از سراسر جهان Zapatista تجربه ارائه می دهد الهام بخش جامعه-محور جایگزین است.



tinyurlis.gdu.nuclck.ruulvis.netshrtco.de
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن