اوج گیری قیمت خودروهای ایران خودرو از تیر تا مهر ماه

در وضعیت ناپایدار شرایط اقتصادی فعلی، عدم ثبات قیمت در خودروها نیز به یک امر عادی تبدیل شده است. دیگر از پویش

توسط NEWSATROPAT در 22 آبان 1399

در وضعیت ناپایدار شرایط اقتصادی فعلی، عدم ثبات قیمت در خودروها نیز به یک امر عادی تبدیل شده است. دیگر از پویش های نه به خودروی ایرانی که زمانی از داغ ترین کمپین های تحریمی بود خبری نیست و افزایش افسار گسیخته ی قیمتها همچنان ادامه دار است.

در راستای اجرای سیاستگذاری های دولت که با شرط پرداخت 50 درصد مبلغ خودرو قبل از قرعه کشی بود. قشر فقیر و متوسط جامعه، عملا  از صحنه ی رقابت حذف شدند و راه برای دلالان هموار تر گشت. بنابراین، دیری نمی‌پاید تا شاهد شکست ترفند جدید خودروسازها باشیم. این روزها به دلیل وضعیت تورمی که در کشور برقرار است، همچنان مردم بر خرید این کالا اصرار دارند. و این موضوع بر افزایش بیشتر قیمت خودروهای ایران خودرو دامن زده است. به طوری که  خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه ای تبدیل گشته است. این تاخت و تاز قیمت ها در بازار ایران خودرو هم در ماههای اخیر بسیار شگفت آور بود. در این مقاله این افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو را بررسی می کنیم.

پژو 207 اتوماتیک مدل 99

پژو 207 با وجود تفاوت های اندکی که با خودروی 206 دارد توانسته است طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کند. و با قیمت بالاتری در بازار به فروش می رسد. این خورو برای پیمودن هر 100 کیلومتر نیاز به 7.1 لیتر سوخت دارد. و برای هر دو نمونه ی دنده ای و اتوماتیک آن حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت طراحی شده است. این خودرو مصرف سوخت ترکیبی حدودی 7.1 لیتر برای پیمودن هر 100 کیلومتر را دارد و حداکثر سرعتی که می‌توانید با آن تجربه کنید، مانند نمونه دنده‌ای، 190 کیلومتر بر ساعت است. عملکرد جعبه دنده ی اتومات AL4 در مقایسه با جعبه دنده های خودروهای به روزتر ضعیف تر و کندتر بوده و هنگام کار با دنده ی آن صداهای آزار دهنده ای به گوش می رسد. و رانندگی با آن در مسیر های پر پیچ و خم شما را با مشکل مواجه می کند. با وجود تمام این معایب طرفداران این خودرو آن را با افزایش قیمت 90 میلیونی در طی سه ماه مشاهده کردند. و اکنون اگر هنوز هم خواستار خرید آن هستند باید با قیمت 340 میلیونی آن را خریداری کنند.

پژو 2008 مدل 98

در تابستان سال 1396 با همکاری ایران خودرو با کمپانی پژو، مونتاژ پژو 2008 در ایران آغاز شد. اما به دلیل تحریم هایی که علیه صنعت خودروسازی در ایران به وجود آمد تولید آن متوقف شد. این خودروی با درصد ایمنی بالا در هر 100 کیلومتر 6.7 لیتر سوخت مصرف می کند و دارای حداکثر سرعت 217 کیلومتر بر ساعت است. اما قیمت آن به دلیل تعداد محدود آن هر روز با افزایش در لیست قیمت خودروهای ایران خودرو مواجه است. این خودرو بعد از ویتارا بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده است. با چیزی حدود 170 میلیون افزایش قیمت اکنون با قیمت 740 میلیون تومان به فروش می رسد.

تندر 90 پلاس اتوماتیک مدل 98

تندر 90 پلاس در سال 1396 وارد بازار شد. و در سال 1398 به دلیل اعمال تحریم‌ها روند تولید آن متوقف شد. از معایب تندر 90 پلاس می‌توان سیستم صوتی ساده و صندلی های ناراحت و شیشه و آینه برقی و...را نام برد. علاوه بر این ها ظاهر زشت و قدیمی آن باعث فراری دادن مشتریان شده است.از دیگر معایب تندر 90 پلاس این است که راننده با پر شدن ماشین کاملا کشش ناکافی موتور را حس خواهد کرد. این خودرو نیز با وجود همه ی عیب ها و مزیت هایش دچار افزایش قیمت های شگفت آوری شده است. و پس از پژو 2008 بیشترین افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو را تجربه کرده است.

ویتارا ایران خودرو مدل 98

 ویتارا در زمستان سال 1385 توسط ایران خودرو به بازار ایران عرضه شد. این خودرو در دسته ی خودروهای چالاک به حساب نمی آید. حتی نسخه ی 2.4 لیتری آن هم از شتاب گیری سریعی بر خوردار نیست. ویتارا در جاده های ناهموار عملکرد خوبی از خود نشان داده است. با وجود محدودیت هایی که در رانندگی با این خودرو وجود دارد همچنان طرفداران خود را دارد. با وجود عملکرد ضعیف از لحاظ فنی در این خودرو و عقب تر بودن آن نسبت به حریفان کره ای اش  ، این خودرو افزایش قیمت سرسام آوری را داشته است. 235 میلیون تومان افزایش قیمت فقط در طی سه ماه خریداران آن را در بهت و حیرت فرو برد. و اکنون طالبان این ماشین باید آن را باقیمت نجومی 860 میلیون تومان خریداری کنند.

سخن پایانی

با بررسی‌های انجام شده در بالا می توان به این نتیجه رسید که قیمت خودروهای ایران خودرو به دلیل عدم نظارت دستگاههای مربوطه، حضور دلالان و افزایش تقاضا، غیر عاقلانه در حال افزایش بوده و این روند همچنان ادامه دار است. و به دلیل نبود خودروهای خارجی در بازار هیچ رقابتی بین خودروهای داخلی برای بالا بردن کیفیت خودروها وجود ندارد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن