تفاوت محافظ ولتاژ با استابلايزر چیست؟

یکی از عوامل آسیب دیدن وسایل الکترونیکی به ویژه در صورت استفاده مداوم، نوسانات برق است. به دلیل نوسانات ولتاژ،

توسط NEWSATROPAT در 27 شهریور 1401

یکی از عوامل آسیب دیدن وسایل الکترونیکی به ویژه در صورت استفاده مداوم، نوسانات برق است. به دلیل نوسانات ولتاژ، دستگاه قادر به تحمل بار ایجاد شده نخواهد بود و این امر منجر به سوختن و آسیب دیدن قطعات آن می شود.

به همین دلیل، ما به یک تثبیت کننده برای محافظت از وسایل الکترونیکی خود نیاز داریم. در این مقاله در مورد استابلایزرها، انواع آنها و نحوه خرید استابلایزر مناسب برای دستگاه های الکترونیکی خود صحبت خواهیم کرد.

استابلایزر که از کلمه لاتین stabilizer می آید، در واقع به معنای تثبیت کننده است و این کاری است که یک استابلایزر یا گیربکس اتوماتیک انجام می دهد. در واقع یک تثبیت کننده یا ترانسفورماتور اتوماتیک با تنظیم ولتاژ متناوب در محدوده معین (مثلاً 220 ولت) از ورود نوسانات منفی شهر که باعث تغییر جریان می شود به تجهیزات یا تجهیزات الکتریکی جلوگیری می کند.

نحوه ی کارکرد استابلایزر

خرید بهترین استابلایزر

استابلایزرها بسته به قابلیتی که دارند روش کار متفاوتی دارند اما اصول کار آنها یکسان است. اصل عملکرد تثبیت کننده بر اساس تشخیص عیوب الکتریکی است. در مدار تثبیت کننده حجم مشخصی وجود دارد که در آن توان مورد نظر تعیین می شود. هنگامی که برق برقرار می شود، تثبیت کننده ولتاژ ورودی را با ولتاژ مشخص شده در این مشخصات الکترونیکی مقایسه می کند.

اگر ولتاژ ورودی با مقدار تنظیم شده در ولتاژ متفاوت باشد، تثبیت کننده از یک ترانسفورماتور اتوماتیک و بسته به جریان موجود در سیم پیچ، از عملیات Buck (که به معنای کاهش ولتاژ در صورت بالا بود) یا Boost (که به این معنی است) استفاده می کند. به آن ) اگر ولتاژ کم است، ولتاژ را افزایش دهید) و حجم آزادسازی اصلاح شده را ارسال کنید.

مزایای استفاده از استابلایزر

مزایای استفاده از تثبیت کننده هزینه کلی شما را کاهش می دهد. این کاهش هزینه ها از منابع مختلف عبارتند از:

جلوگیری از خرابی تجهیزات

نوسانات شدید، همچنین به عنوان سنبله شناخته می شود، می تواند به سرعت تجهیزات الکتریکی را بسوزاند. این سوختن معمولا با جرقه و دود همراه است. تثبیت کننده می تواند برق دستگاه را در صورت وجود سنبله قطع کند تا به دستگاه آسیبی وارد نشود.

افزایش عمر تجهیزات:

از آنجایی که تثبیت کننده ولتاژ می تواند نوسانات برق شبکه را تا حد زیادی کاهش دهد، استهلاک تجهیزات را نیز به دلیل نوسانات کاهش می دهد که می تواند طول عمر تجهیزات را افزایش دهد و از خرابی قطعات آن جلوگیری کند.

کاهش هزینه های برق

تجهیزات الکتریکی که با برق شهری کار می کنند می توانند با جریان متناوب سینوسی کامل کار کنند. حال با وجود نوسانات در شهر، جریان ورودی دستگاه همانند جریان متناوب سینوسی کامل نخواهد بود. این مشکل باعث می شود که تجهیزات مصرف برق را برای دستیابی به راندمان مناسب افزایش دهند که منجر به افزایش هزینه برق می شود. وجود استابلایزر با کنترل نوسان باعث می شود مصرف برق دستگاه به جریان متناوب سینوسی نزدیک شود و مصرف برق دستگاه منطقی تر باشد.

تفاوت استابلایزر با محافظ برق

محافظ برق وسیله ای است که با بالا رفتن ولتاژ از حد مجاز برق ورودی تجهیزات متصل به آن را قطع می کند تا از آسیب به تجهیزات الکتریکی جلوگیری کند. علاوه بر این، محافظ برق دارای یک مدار تاخیر است که هنگام اتصال مجدد دستگاه به منبع تغذیه برای ایمن نگه داشتن ولتاژ ورودی، تاخیر کمی ایجاد می کند.

در هر دو مورد، شاید مهم ترین شباهت بین تثبیت کننده ها و محافظ های برق، تاخیر در قطع برق و وصل مجدد در هنگام نوسانات شدید باشد. این ویژگی ها محافظ های برق را به ابزاری مناسب برای محافظت از تجهیزات الکتریکی در برابر مشکلات شبکه، صاعقه یا میخ های ناشی از قطعی برق و اتصال مجدد تبدیل می کند.

اما برخلاف تثبیت کننده ها، این دستگاه برای نوسانات الکتریکی کمتر شدید اما مضری که دستگاه را تحت تأثیر قرار می دهد در نظر گرفته نشده است و راه حلی ندارد. در ضمن قیمت محافظ های برقی به دلیل سادگی سیستم نسبت به استابلایزر کمتر است. اما در دراز مدت، به دلیل هزینه های کمتر، تثبیت سود بیشتری خواهد داشت. برای اطلاعات بیشتر، مقاله ما در مورد تفاوت بین محافظ و تثبیت کننده را ببینید.

تفاوت استابلايزر با يو پی اس

یو پی اس یا منبع تغذیه بدون وقفه یک منبع برق اضطراری است که بین برق شهری و تجهیزات ما قرار می گیرد، علاوه بر این که هنگام روشن بودن برق، تجهیزات را تغذیه می کند و در صورت قطع، برق شبکه در همان باتری ذخیره می شود. انرژی ذخیره شده است.

در واقع دو دستگاه تثبیت کننده ولتاژ و یو پی اس هیچ شباهتی در نحوه عملکرد خود ندارند اما عملکردهای متفاوتی دارند. اما نوعی یو پی اس به نام یو پی اس آنلاین وجود دارد که دستگاه را از باتری تغذیه می کند و مستقیماً به برق متصل نیست.

این نوع یو پی اس ها انرژی الکتریکی ورودی را در باتری ذخیره می کنند، سپس برق DC از باتری به برق AC را به ورودی تبدیل می کنند که یک جریان متناوب بدون هیچ گونه نوسانی است که در واقع هدف نهایی است. تثبیت کننده

همچنین، یو پی اس ها تجهیزات بسیار گران قیمتی هستند و خرید آنها صرفاً برای محافظت در برابر نوسانات برق شهری مقرون به صرفه نیست. UPS را می توان برای تجهیزات بسیار مهم مانند سرورها استفاده کرد. اما بهتر است قبل از خرید بهترین استابلايزر  این نکات را بخوانید.

آخرین مطالب