حنابندان چیست ؟

حنابندان چیست ؟ حنابندان یکی از رسوم قدیمی مراسم‌های مربوط به جشن ازدواج در بعضی کشورها از جمله ایران، هن

توسط NEWSATROPAT در 26 خرداد 1399

حنابندان چیست ؟

حنابندان چیست ؟ حنابندان یکی از رسوم قدیمی مراسم‌های مربوط به جشن ازدواج در بعضی کشورها از جمله ایران، هند و ‌ترکیه است. مراسمی ‌مشابه حنابندان به نام Bachelorette party در آمریکا و کانادا و چند کشور دیگر نیز وجود دارد. این مراسم معمولا یک یا دو شب پیش از مراسم عروسی برگزار می‌شود اما در بعضی شهرها در انتهای عروسی مراسم کوتاهی جهت حنابندان انجام می‌شود که این مراسم باید همراه با اهنگ حنابندون مخصوص اجرا شود که لذت مراسم حنابندان را چند برابر میکند و به شما توصیه میکنیم از آهنگ های حنابندون آهنگ چین استفاده کنید.
 

مراسم حنابندان به سبک ایرانی

مراسم حنابندان
جشن حنابندان که به تعبیری آخرین رسم از آداب عروسی ایرانی می باشد، جشنی است که در واقع مراسم خداحافظی عروس بوده و در آخرین شب اقامت عروس به طور رسمی در خانه پدری برگزار می گردد. در روزگاران نه چندان دور در شب حنابندان زنان شرکت کننده دستشان را با آغشتن به ظرف حنایی که دور تا دور مراسم گرداننده می شد رنگ می کردند و این آیین همچنان در روستاها و شهرهای کوچک ایران پا برجاست. حنا از جنت است و اثری از بهشت و نشانه ای از شادی، مهر و نیکبختی دارد. این باوری است که ایرانیان باستان داشتند و هنوز هم پابرجاست. بعد از مراسم نامزدی و پیش از برگزاری جشن ازدواج مراسمی برگزار می شود که از آن تحت عنوان حنابندان یاد می شود. این رسم نیز همچون دیگر رسوم طی گذشت زمان کمرنگ شده، یا با تغییراتی ادامه دارد، یا به دلیل هزینه های گزاف ازدواج معمولا خانواده ها از برگزاری آن صرف نظر می کنند؛ ولی رسم حنابندان هنوز در​ بیشتر روستاها و بخصوص شهرهای جنوبی کشور جزء لاینفک مراسم عروسی است.  

حنابندان به شیوه ی امروزی

مراسم حنابندان به شیوه ی امروزی بیشتر شبیه به پارتی های گودبای مجردی و پای کوبی و رقص انجام می پذیرد اما افرادی نیز هستند که دوست دارند سنت های قدیمی ایرانی را در مراسم ازدواج خود به جا آورند. برای متفاوت بودن و امروزی بودن مراسم حنابندان، جایی غیر از خانه ی پدری را برای برگزاری جشن انتخاب کنید. اگر امکان این امر برای شما وجود ندارد، خانه تان را تزئین کنید و برای مهمانان تم لباس تعیین کنید. همچنین تالار هایی هستند که برای برگزاری مراسم حنابندان سالن های جداگانه ای را درنظر گرفته اند. این سالن ها تزئینات ویژه ای برای مراسم حنابندان دارند.  
 
آخرین مطالب